W mojej kuchni

Pyszny białkowy omlet śniadaniowy

image_pdfimage_print

Częścią prawie każdego planu odżywiania są białka jaj i ma to swoje uzasadnienie. To przejrzyste, płynne cudo potrafi zdziałać wiele dla Twojego zdrowia, oraz pomóc w osiągnięciu fitnessowych celów. W białkach jaj znajduje się mnóstwo składników odżywczych bardzo dobrej jakości. 

Mitem jest przekonanie, że żółtka jaj są szkodliwe (przynajmniej ja tak uważam. Pamiętajmy, że zawierają wiele ważnych witamin i składników odżywczych niezbędnych dla zdrowia. Sugeruję jednak, by nie przesadzać z ilością i jeśli dużo ćwiczymy starajmy się wykorzystywać same białka, by wzbogadzić dietę.

Jeśli przyjrzymy się tabeli wartości odżywczych na kartoniku z jajkami, dowiemy się jedynie jakie są wartości odżywcze całego jaja.  Wartości odżywcze samych białek jaj są następujące: kalorie: 16, białka: 4 gramy, tłuszcz: 0, węglowodany: 0. Widać więc, że białka jaj zwierają mało kalorii i dużo białek. Są naprawdę idealnym pożywieniem. Jajka mają złą reputację ze względu na zawartość cholesterolu, ale dotyczy to tylko żółtka. Samo białko nie zawiera cholesterolu

Głównym powodem, dla którego zaleca się spożywanie białek jaj jest to, że zawierają one mało kalorii, zero tłuszczu i całe mnóstwo protein. Białko z jednego jaja dostarcza 4 gramy protein naprawdę wysokiej jakości. Wolę zatem zjeść omleta na śniadanie, niż fundować swojej wątrobie obciążające ją odżywki…takie mam zdanie…Jeśli mam wybór pomiędzy naturą a sztucznym rozpuszczonym w wodzie proszkiem, to zawsze wybiorę naturę.

Białka jaj mają również mnóstwo ważnych witamin i antyoksydantów, które są niezbędne dla naszego zdrowia;

1.Ryboflawina…

Ryboflawina, znajdująca się w dużej ilości w białkach jaj, jest witaminą z grupy B (istotna w wielu procesach życiowych). Pomaga uwalniać energię z węglowodanów, dzięki czemu przyczynia się do przyspieszenia metabolizmu. Właśnie z tego powodu powinieneś spożywać węglowodany w połączeniu z białkami. Na przykład, pełnoziarnisty tost z białkami jaj rano doda Ci energii na cały poranek (slogan popularny z reklamy ciasteczek, jednak jeśli chodzi o białka, to święte słowa). Ryboflawina pomaga utrzymać dobry wzrok. Jedno jajo zawiera 9% twojego dziennego zapotrzebowania na ryboflawinę.

2.Selen…

Selen jest jednym z minerałów śladowych, których potrzebuje nasze ciało. Jak w przypadku ryboflawiny, jedno jajko zawiera 9% twojego dziennego zapotrzebowania na ten minerał. Selen pomaga w walce z wolnymi rodnikami, które mogą uszkadzać nasze tkanki i komórki (źródło chorób). Według badań osoby z wysokim poziomem selenu są mniej zagrożone rakiem; szczególnie płuc, jelita grubego oraz prostaty.

3.Lizozym…

Białka jaj zawierają również lizozym, który dzięki właściwościom antyoksydacyjnym atakuje wolne rodniki – podobnie jak selen. Lizozym w białkach jaj ma również działanie przeciwbakteryjne. Z tego powodu białka jaj używane są w wielu przypadkach jako środek konserwujący. Rozkłada on węglowodany w ścianach komórkowych bakterii, zabijając je. Spożywanie białek jaj z pewnością poprawia zdrowie układu odpornościowego, oraz jego funkcjonowanie, poprzez zabijanie bakterii.

Tak naprawdę spożywania białek jaj nie ma minusów. Mają mało kalorii, zero tłuszczu, zero cholesterolu i proteiny wysokiej jakości, co sprawia, że jest to jedzenie numer jeden, jeśli chodzi o zdrowie i sprawność fizyczną. 
Możesz wykorzystać białka jaj do wielu potraw podczas gotowania. Najpopularniejsza jest jajecznica, jaja na twardo – najlepiej wybrać żółtko i zjeść białko w formie przekąski. Dodawaj je do sałatek, by zyskać lepszy smak i dodatkowe proteiny. Możesz również używać samych białek podczas pieczenia (proporcja stosowana wynosi 1:2). Na każde jedno pełne jajko z przepisu, użyj dwóch białek. Nie poczujesz różnicy w smaku, a zmniejszysz spożycie cholesterolu w potrawie.
Białka jaj są więc świetnym wyborem jeśli chcesz zdrowo się odżywiać lub jesteś na diecie* 

Ja uwielbiam spożywać białka jaj w postaci omletów. Moim przepisem na banalnie prosty omlet białkowy, chciałabym się dziś z Wami podzielić. 

Potrzebujesz : 

* cztery białka jaj

* łyżeczka mąki pełnoziarnistej 

* oliwa do spryskania patelni

* ulubione dodatki owocowe, warzywne czy jakie tylko chcesz.

Przygotowanie: 

Białka jaj ubijamy na sztywno, ja to robię mikserem, ale z powodzeniem zrobisz to zwykłą trzepaczką do jajek. W tym czasie spryskujemy patelnię ulubioną oliwą. Do ubitych białek dodajemy łyżeczkę mąki i jeszcze przez chwilę wszystko razem ubijamy. Wykładamy omlet na rozgrzaną patelnię, pomagając sobie łyżką. Smażymy na złoto z obu stron. Ciepły omlet dekorujemy ulubionymi dodatkami i pyszne pożywne śniadanie gotowe 🙂 

życzę smacznego 

Ania 

IMG_5813_1

IMG_5824

* informacje dotyczące białek jaj pochodzą z witryny internetowej fitnow.pl 

3635total visits,16visits today

3 thoughts on “Pyszny białkowy omlet śniadaniowy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Aby dodać komentarz rozwiąż zadanie * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

CommentLuv badge